2012. július 31., kedd

CAPricornida maximum Tűzgömbökkel!

Az elmúlt éjszakák során látványosan megnövekedett az aktivizálódó PERseida raj mellett a CAPricornida és SDA rajok aktivitása! A mozgolódás bár a videometeoros rendszeren is nyomon követhető mégse pótolhatja azt az élményt, melyet vizuális észlelés során élhetünk át!! Most mindenkinek érdemes kint lennie akár csak egy-két órát!!

 Pető Zsolt gyönyörű -3mg fényes SPOradikus meteorfotója (2012.07.27.)

Fotós észlelőink sem hagyhatták ki az elmúlt esték páratlanul jó egét, így az emlékezetes vizuális élményeken túl látványos színes és részletgazdag felvételekkel gyarapították a hazánk felett észlelt meteorokat! Így sikerült elkapniuk az elmúlt éjszaka egyik leglátványosabb Tűzgömbjét, melyet több videometeoros kamerán is rögzített:


 HUAGO(-3,6mg), HULUD3(-4,1mg), HUHOD, HUBAJ, HUSUL(-2,1mg)

Jellegzetes kincseink a CAPrikornida nyomok, melyek apró pukkanásokkal fejezik be pályájukat. Landy-Gyebnár Mónikának sikerült fotón is elcsípnie, gratulálunk hozzá!!

 "..úgy sziporkázott, hogy nagyondurván, csillagszóró ahhoz képest kutyafüle és aranyszínű-narancsosat szórt."

..és Jónás Károly gyönyörű felvételén!

A CAP rajt többünknek sikerült vizuálisan is megfigyelnie:

Pető Zsolt: "27/28 éjszakáján 21-23UT között 8 CAP meteort jegyeztem fel. A raj ZHR-jére 5-ös értéket szoktak említeni maximumkor. Nos, ha figyelembe vesszük a radiánsmagasságot, illetve azt, hogy nem 6.5, hanem kb. 5.8-as égen láttam ezeket, arra lehet következtetni, hogy valamivel magasabb ZHR érték valószínűsíthető."

 Jómagam 28/29-én 20:00UT-tól 01:00UT-ig 24 CAPricornidát és 17 PERseidát észleltem, melyek többsége fényes és látványos hosszúságú volt! :) Az ég három részén figyeltem meg koncentrált aktivitást. A Cassiopeia közvetlen közelében, főleg alatta és jobb-bal oldalán, másik a Nagygöncöl alsó részén, harmadik pedig határozottan a zenitben :) Minden éjszakán akad 1-2 Tűzgömb, mely ezen az estén izzó, sárgán szikrázó -4 / -5mg fényes volt.

 Szintén egy CAPricornida 28-áról, végén apró sárgás pukkanással! Vizuálisan is emlékezetes élmény volt, fényes, lassú a Cassiopeia alatt.

Bakos Liza: "Tegnap, ill. ma éjjel/hajnalban unatkoztam, így kimentem a város szélére, hátha látok meteort. :D Ugye éppen a Delta Aquaridákat lehetett most megfigyelni. Oda fele az úton kb 23óra fele láttam az elsőt, nagyon szép, zöld volt. Már alig vártam, h kiérjek, felállítsam az állványt, és fotózzak. Akkor még szép tiszta volt az égbolt. Miközben a sötétben elemlámpa nélkül szerencsétlenkedtem, (gondoltam, hogy majd a Hold megvilágít mindent, minek elemlámpa) láttam még kettőt, (kelet-dél irányba) szintén zöld, és elég lassan húztak, gyönyörűek voltak. Végre végeztem a cuccok kipakolásával, leültem beindítottam a gépeket és vártam. Természetesen semmi. Majd mikor "gondolkodóba"álltak a masinák, megint elhúzott egy szép zöld.... na akkor már kezdtem ideges lenni. Két géppel játszadoztam, mindig két expo között jöttek, az összes kelet-dél irányba. Összesen 7db-ot figyeltem meg, hajnal 3óráig! Utána már el kellett jönnöm, mert felhős lett az ég, és jött a vihar.Nagyon sajnálom, h egyet sem sikerült elkapnom, pedig nagyon be voltam indulva. :D De maga az élmény (még soha nem láttam ennyi Meteort 1x-re, egy éjszaka alatt) felejthetetlen marad!!!!!!!! Majd legközelebb össze jön, reméljük a Perseidák jól viselkednek!"

Landy-Gyebnár Mónika felvétele szintén egy felvillanó meteorról

"A nagyon fényes meteorokat érdemes csillagtérképre rajzolni, és a kimért koordinátaadatokat, vagy magát a rajzot az adatgyűjtőnek elküldeni. Fotók kimérése is érdekes lehet, a jól sikerült meteorfotókat, ha elkészítésük pontos időpontja ismert, a hazai meteorészlelő közösség jól tudja hasznosítani!" /Csizmadia Szilárd/ 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése