2013. január 6., vasárnap

Hétvégi Tűzgömbök (jan4-5-6)

A QUAdrantidák után a rutinosabb meteorészlelők/fotósok jól ismerik azt az év eleji néhány hónapos időszakot, ami többnyire különösebben látványos-maximumoktól mentes, mégis megéri a kitartó türelmet és várakozást az esetleges hatalmas és látványos - egyelőre véletlenszerűnek vélt - Tűzgömbök miatt! Így esett már az első éjszakán is, sőt nem is egy, több Tűzgömbről is érkeztek beszámolók, lássuk őket:

2013.01.05. 20:32UT - Kb. -5mg fényes SPOradikus Tűzgömb
Jónás Károly gyönyörű felvétele a Tűzgömbről! Gratulálunk!
 ..és HUBAJ is rögzítette:

Észlelések róla:
Kernya János Gábor: "Ma este, 21:30 KÖZEI magasságában csodálatos tűzgömb tűnt fel a Kis Oroszlán csillagkép területén. Sükösdről nézve az északi horizont felé haladt, és a Nagy Medve hátsó lábánál hunyt ki. Nyoma narancsos színű volt, a ragyogó zöldes fejről a jelenség vége felé darabok szakadtak le, legvégül a fej két darabra esett szét. Szerintem a tűzgömb fényessége bőven elérte a Vénusz fényességét."

Őri Ági Jobbágyiból (21-es út, 19-es kmkő): "5.-én, kb. 21:30-kor (+-két perc), északnyugatról délkeletre húzott. A zenit alatt kicsivel lépett be, egészen lassan, vastag csíkban /-azonnal az a hasonlat ugrott be a láttára, hogy egy gömb belsejéből nézem, ahogy a gömbre kívülről vastag filctollal lassan csíkot húznak- / ami egészen világos, türkizes jégkék színű volt, "szinte sercegett", úgy mozgott, és pirosas szikraszerűségek váltak le a csík két szélén. Sokáig tartott, legalább 20 °hosszan, s majd 8-10 másodpercig, ugyanis eddig tartott, hogy átjussunk a 21-es főúton. EMBERTELEN volt!"

Nagy Tibor: "..21:32-kor láttam egyet K-DK felé haladni. Rögtön ránéztem az órára. Olyan fényes volt, hogy a szobaablakon keresztül vettem észre, pedig bent világos volt." 

Vizi Péter Családja szintén ablakon át látta "..hosszú volt és lassú, a végén kettévált." 

Kernya János: "Sükösdről is jól látszott. A zöldes fejről darabok szakadtak le, legvégén két részre esett szét a fej. A jelenség nyoma narancsos színben tündökölt.

Székely András: "Én szintén láttam egy gyönyörű tűzgömböt. Mezőberényben körülbelül 21:00 - 21:30 körül K. felől érkezett Ny. irányába tartott színét sárgásfehérnek láttam, vetekedett a Jupiter fényességével és számtalan darabra hullott szét, nem tudtam megszámolni de legalább 5-6 darabra. Éppen a Jupitert céloztam a refivel mikor fölfigyeltem rá! "
Kaszás Gábor: "Én is láttam, a pontos idejét nem tudom, nagyjából fél 10 volt. Épp okulárt cseréltem, amikor felnéztem és keleti iránytól kicsit délre több darabra szakadó, majd azonnal eltűnő tűzgömböt láttam. Nagyon fényes volt, és az egyik leszakadt darabot határozottan zöld színűnek láttam. Sajnos csak a legutolsó másodpercét láttam, de így is gyönyörű volt." 

Juhász László: "Változózás közben figyeltem fel a hirtelen támadt fényességre. Fényszennyezésmentes helyről, a Nógrád megyei Kisecsetről észleltem a kiváló égen. Amikor felkaptam a fejem, a tűzgömb valahol félúton volt az Alnitak és a Szíriusz között a Monoceros-ban. Pályája meredeken tartott dél felé, mintegy 10-15 fok hosszú utat tett meg és a valahol a Canis Maior közepe táján hunyt ki. A jelenség talán 3-4 másodpercig tarthatott. A tűzgömb fényesebb volt a Jupiternél, kb. -4, -5 magnitúdóra becsültem. Útja során darabok váltak le róla, mint egy csillagszóróról. A tűzgömb színe alapvetően narancssárga volt, a szélein zöldes és kékes árnyalatok is látszódtak. A meglepetéstől elfelejtettem azonnal megnézni az időpontot, amikor ez pár perccel később eszembe jutott, már 21:35 KEI volt."
----------------------------------------------

Másik SPOradikus Tűzgömb 2013.01.05. 19:06UT-kor volt látható, HUBAJ-nak ezt is sikerült elkapnia!!


Észlelések:
Bakos Liza: "20:07-20:09 között láttam egy szép sárga meteort, éppen az Orion alatt húzott át! kb 4-5 mp-ig, szép narancssárga színe volt és olyan volt mint a csillagszóró, ilyet még soha nem láttam!:O Éppen akkor akartam elindítani a gépet, így pont nem kaptam el. :( Nem volt nagyon fényes, kb -2,5 magnis, de gyönyörű lassú volt, jó volt megfigyelni."

F. Attila Jánoshidáról: "Ma este egy szép meteor volt az Eridanusban, közel az Orionhoz. Kb. 20:10 (+-1perc)-kor. Fényessége 0 mg körül lehetett. Mozgása elég lassú volt és nyugatról haladt kelet felé. A megtett út hossza kb. 10 fok lehetett amit hozzávetőlegesen 3mp alatt tett meg. Színe a teljes pályáján narancs színű volt. Az út felétől darabok kezdtek leválni róla majd 3-4 darabra esett szét."

Rosenberg Róbert Adonyból: "Az Orionon haladt át nyugatról keleti irányba. Legalább 20-25°-on látszott. Vörösen izzó Jupiter látszó átmérőjű magja volt, fehéren sziporkázott és vékony fehér kb. 5 foknyi csíkot húzott maga után. Úgy 2-3 másodpercig látszott. Szép látvány volt! Éppen objektívet cseréltem, pedig előtte éppen abba az irányba fotóztam."

Urbán Péter Jászapátiról: "20:15 környékén (mivel óra nem volt nálam pontosan nem tudom) a déli égbolton egy szép és látványos tűzgömböt láttam. Az Oriontól Nyugat/Dél-Nyugat irányban. ÉNY-DK irányba tartott kb. 1 mp-ig volt látható. Nem volt fényesebb a Jupiternél, a végére széthullott legalább 2 darabra és mély-narancs színű lett, belépéskor fehér volt."

 2013.01.04. 1710UT 
Szép hosszú, lassú és fényes SPOradikus meteor Berkó Ernő Ludányhalászi kameráján (HULUD2):

 és HUSOR felvételén, szerencsésen a felhők között! : )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése